Ndruru, Nestan Handayani (2024) Penerapan Model Pembelajaran Design Thinking untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas X pada Materi Perkembangan Teori Atom. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiDaftarGambarDaftarTabelDaftarDaftarSingkatanDaftarLampiranAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (301kB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (745kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (533kB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (926kB) |
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (38kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (301kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (3MB) |
Abstract
Sejalan dengan pesatnya kemajuan teknologi sebagai ciri pendidikan abad ke-21 memberikan dampak yang signifikan dalam bidang pendidikan. dimana, era ini menuntut reformulasi tatanan pendidikan dengan mengutamakan invensi serta mengedepankan inovasi dan kreativitas agar proses pembelajaran inovatif untuk tercapainya tujuan pembelajaran yang lebih baik (Adi Satria & Muntaha, 2021). Pendidikan di masa abad 21 ini juga menuntut siswa agar sanggup menguasai keterampilan yang terdiri dari berpikir kritis, pemecahan masalah, komunikasi, kerja sama, kreativitas serta inovasi. Salah satu keterampilan yang sangat bernilai untuk di kembangkan dalam masa tersebut merupakan kreativitas siswa yang mampu untuk menimbulkan inspirasi, metode, maupun model yang baru guna menyelesaikan sesuatu permasalahan. Tujuan penelitian ini adalah untuk melihat peningkatan kreativitas siswa di SMA Negeri 71 Jakarta. Oleh karna itu, cara yang dapat digunakan untuk menumbuhkan dan meningkatkan kreativitas siswa antara lain menerapkan model pembelajaran salah satunya adalah model pembelajaran design thinking. Model pembelajaran Design Thinking merupakan salah satu pendekatan terbaru dalam pendidikan yang menumbuhkan kreativitas siswa, memudahkan pembelajaran, dan dapat memberikan hasil belajar yang lebih kreatif dengan menjadikan proses pembelajaran lebih lugas, jelas, dan terorganisir. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif, yang hasilnya disajikan dalam bentuk deskripsi dengan menggunakan angka-angka. Penelitian dilakukan dengan desain eksperimen Pretest-Posttest Control Group design dengan menggunakan model pembelajaran design thinking pada kelompok eksperimen. Sebaliknya, kelompok kontrol menggunakan model pembelajaran project based learning. Hasil penelitian menunjukkan bahwa t-hitung (2,333) > t-tabel (1,670) sehingga H0 di tolak, dan hasil kriteria indeks gain menunjukkan bahwa kelas eksperimen sebesar (0.32) dengan kritria sedang yang artinya Model pembelajaran design thinking dapat meningkatkan kreativitas siswa di SMA Negeri 71 Jakarta. / In line with the rapid advancement of technology as a characteristic of 21st century education, it has a significant impact in the field of education. where, this era demands reformulation of the educational order by prioritizing invention and prioritizing innovation and creativity so that the learning process is innovative to achieve better learning goals (Adi Satria & Muntaha, 2021). Education in the 21st century also requires students to be able to master skills consisting of critical thinking, problem solving, communication, cooperation, creativity and innovation. One of the skills that is very valuable to develop during this period is student creativity which is able to generate inspiration, methods, and new models to solve problems. The purpose of this study is to see the increase in student creativity at SMA Negeri 71 Jakarta. Therefore, ways that can be used to foster and improve student creativity include applying learning models, one of which is the design thinking learning model. The Design Thinking learning model is one of the latest approaches in education that fosters student creativity, facilitates learning, and can provide more creative learning outcomes by making the learning process more straightforward, clear, and organized. This research uses quantitative research methods, the results of which are presented in the form of descriptions using numbers. The research was conducted with an experimental design of Pretest-Posttest Control Group design by using the design thinking learning model in the experimental group. In contrast, the control group used a project-based learning model. The results showed that t-count (2.333) > t-table (1.670) so that H0 was rejected, and the results of the gain index criteria showed that the experimental class was (0.32) with moderate criteria, which means that the design thinking learning model can increase student creativity at SMA Negeri 71 Jakarta.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Subjects: | EDUCATION | ||||||||||||
Divisions: | FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Pendidikan Kimia | ||||||||||||
Depositing User: | Nestan Handayani Ndruru | ||||||||||||
Date Deposited: | 04 Dec 2024 07:27 | ||||||||||||
Last Modified: | 04 Dec 2024 07:27 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/17816 |
Actions (login required)
View Item |