Sihombing, Christine Novalita (2016) Hubungan Kontrol Diri dengan Intensitas Penggunaan Media Sosial Siswa SMAN 14 Jakarta Timur. S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.
Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiAbstrak.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (1MB) |
|
Text (BAB_I)
BABI.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (290kB) |
|
Text (BAB_II)
BABII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (317kB) |
|
Text (BAB_III)
BABIII.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (439kB) |
|
Text (BAB_IV)
BABIV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (467kB) |
|
Text (BAB_V)
BABV.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (266kB) |
|
Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf Restricted to Registered users only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (95kB) |
|
Text (Lampiran)
Lampiran.pdf Restricted to Repository staff only Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike. Download (8MB) |
Abstract
Kontrol diri adalah kemampuan yang dimiliki individu untuk membimbing dan mengarahkan perilakunya kearah yang positif, serta mampu menahan keinginan yang tidak sesuai dengan norma sosial yang berlaku. Penelitian ini bertujuan untuk melihat kontrol diri yang dimiliki siswa dalam intensitas penggunaan media sosial di SMAN 14 Jakarta Timur. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode deskriptif dan pemilihan sampel menggunakan metode purposive sampling. Alat pengumpulan data yang digunakan berupa kuesioner Kontrol diri dan Intensitas penggunaan media sosial yang disusun oleh peneliti berdasarkan teori kontrol diri oleh Averill dalam (Ghufron, 2011). Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan, diperoleh hasil penelitian sebagai berikut ini: (1) pada uji korelasi didapatkan hasil untuk hubungan antara Kontrol Diri (X) dengan Intensitas Penggunaan Media Sosial (Y) sebesar 37,2%, apabila ditinjau berdasarkan tabel pedoman interprestasi koefisien korelasi hal ini menunjukkan hubungan kontrol diri dengan intensitas penggunaan media sosial bersifat negatif dan rendah. (2) pada uji regresi diperoleh hasil regresi sebesar 0,372 atau 37,2% dan apabila ditinjau dari R Square atau nilai determinasi variansnya sebesar 0,138 atau 13,8%. Hal ini berarti dari ketiga aspek kontrol diri memberikan sumbangsih 13,8% bagi penggunaan intensitas penggunaan media sosial. Dengan demikian 86,2% dipengaruhi oleh aspek lain. (3) dari hasil analisis data uji signifikansi diperoleh hasil bahwa signifikansi pada tabel anova sebesar 0,000<0,05, artinya persamaan interpretasi data hubungan antara Kontrol Diri (X) dan Intensitas Penggunaan Media Sosial (Y) signifikan meskipun regresinya bersifat rendah. (4) diperoleh model persamaan regresi yaitu Ŷ = 28.821 - -0,078X, artinya bahwa apabila kontrol diri pada siswa tinggi ada kecenderungan intensitas penggunaan media sosial menjadi rendah. Penelitian ini juga memberikan saran kepada Guru Bimbingan dan Konseling berupa pemberian layanan bimbingan dan konseling terutama dalam peningkatan kontrol diri siswa dalam intensitas penggunaan media sosial dan kepada peneliti selanjutnya, untuk melakukan penelitian pada jenjang lainnya seperti siswa SMP atau mungkin pada jenjang Mahasiswa untuk melihat perbedaan hasil penelitian apabila dilihat dari segi umur, kematangan pola pikir dan juga tugas perkembangan yang berbeda. Kata kunci : kontrol diri, intensitas penggunaan media sosial. / Self-control is the ability of individuals to create and control their behavior in a positive direction way, as well as withstand the desire which does not in comply with the applicable norms. This study was carried out to look at the correlation between the students’ self-control and intensity of social media use at SMA 14 Jakarta Timur. This study used quantitative approach with descriptive method and sample selection using purposive sampling To achieve the study, the researcher used Averill theory in (Ghufron, 2011) as a questionnaire which consisted of self-control and intensity of social media use. Based on the study results it was obtained the correlation between self-control (X) and intensity of social media use (Y) obtained the resul: (1) the correlation test results obtained for the relationship between Self-Control (X) with Social Media Usage Intensity (Y) of 37.2%, when viewed by the interpretation guidelines coefficient table correlation it showed correlation between the students’ self-control and intensity of social media is negative and low. (2) the regression test results obtained regression of 0.372 or 37.2%, and when viewed from R Square or the value of determination variance 0,138 or 13.8%. This means that of the three aspects of self-control contributed 13.8% to the intensity of social media usage. Thus 86.2% influenced by other aspects. (3) on the results of data analysis showed that the significance test of significance on the ANOVA tables of 0.000 <0.05, meaning that the equation interpretation of the data correlation between Self-Control (X) and Intensity of Social Media use (Y) is lower but still significant regression. (4) obtained regression model is Ŷ = 28 821 - -0,078X, otherwise if self-control on the students that the higher so intensity of social media use is lower. The researcher also advise teachers Guidance and Counseling at SMA 14 Jakarta Timur for the provision guidance and counseling services to develop self-control and intensity social media use students’ and to the other researchers to do research at the other level as junior high school or perhaps maybe at the level student of university to see the difference of the result if viewed of age perspective, ripeness in pattern of thought and also the different of development. Keywords: self-control, intensity of social media use.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||||||||
Subjects: | EDUCATION | ||||||||||||
Divisions: | FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN > Bimbingan dan Konseling | ||||||||||||
Depositing User: | Mr Novan Arbi | ||||||||||||
Date Deposited: | 07 Oct 2024 07:47 | ||||||||||||
Last Modified: | 07 Oct 2024 07:47 | ||||||||||||
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/17355 |
Actions (login required)
View Item |