Analisa Tundaan Dua Persimpangan yang Berturutan (Studi Kasus Simpang JL.Raya Pasar Minggu-JL.Tmp Kalibata dan JL.Duren Tiga Raya JL.Raya Pasar Minggu)

Iwouw, Hezron (2015) Analisa Tundaan Dua Persimpangan yang Berturutan (Studi Kasus Simpang JL.Raya Pasar Minggu-JL.Tmp Kalibata dan JL.Duren Tiga Raya JL.Raya Pasar Minggu). S1 thesis, Universitas Kristen Indonesia.

[img] Text (Hal_Judul_Daftar_Isi_Abstrak)
HalJudulDaftarIsiAbstrak.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (604kB)
[img] Text (BAB_I)
BABI.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (221kB)
[img] Text (BAB_II)
BABII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_III)
BABIII.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (140kB)
[img] Text (BAB_IV)
BABIV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (1MB)
[img] Text (BAB_V)
BABV.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (73kB)
[img] Text (Daftar_Pustaka)
DaftarPustaka.pdf
Restricted to Registered users only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (42kB)
[img] Text (Lampiran)
LAMPIRAN.pdf
Restricted to Repository staff only
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial Share Alike.

Download (220kB)

Abstract

Pesatnya pertambahan jumlah kendaraan bermotor di DKI Jakarta menyebabkan peningkatan tundaan dan antrian di persimpangan. Dampaknya jarak antara simpang yang pendek seperti pada persimpangan (simpang Jl. Raya Pasar Minggu – TMP Kalibata dan simpang Jl. Duren Tiga Raya – Jl. Raya Pasar Minggu) sudah saling menggangu dan menyebabkan penurunan tingkat pelayanan lalu lintas di kedua simpang tersebut. Permasalahan yang terjadi adalah panjang antrian kendaraan akibat sinyal merah di simpang jalan Duren Tiga Raya - Jalan Raya Pasar Minggu sudah melewati jarak geometrik kedua persimpangan. Dengan adanya masalah ini maka perlu dilakukan penelitian untuk mengetahui tingkat pelayanan di kedua persimpangan. Penelitian ini dilakukan berdasarkan Manual Kapasitas Jalan Indonesia (MKJI 1997). Adapun data yang diambil adalah jumlah kendaraan yang melalui tiap simpang, waktu sinyal dan geometrik simpang. Penelitian menunjukan bahwa tingkat pelayanan untuk simpang Jl. Raya Pasar Minggu – TMP Kalibata pada periode pagi hari adalah D dan sore hari adalah C, sedangkan untuk simpang Jl. Duren Tiga Raya – Jl. Raya Pasar Minggu pada periode pagi hari adalah D dan sore hari adalah C. Untuk meningkatkan tingkat pelayanan pada kedua simpang tersebut dilakukan simulasi dengan mengubah-ubah waktu hijau masing-masing simpang sehingga diperoleh tingkat pelayanan simpang terbaik. Berdasarkan simulasi yang dilakukan, tingkat pelayanan yang paling optimal di periode pagi hari adalah C, baik pada persimpangan Jl. Raya Pasar Minggu – TMP Kalibata maupun Jl. Duren Tiga Raya – Jl. Raya Pasar Minggu. Kata Kunci :Kemacetan, geometrik simpang, tingkat Pelayanan, MKJI 1997. / Increasing the number of vehicles in Jakarta has impact on delays and queuing, at the intersection so the impact of short distance between short intersection and other (intersection just like Jl.Raya Pasar Minggu intersection until TMP Kalibata and Jl. Duren Tiga Raya until Jl. Raya Pasar Minggu ). It has distrubed and made decrease in the level of traffic service at both intersection. The problem is a long gqueue of vehicles because the red signal at interrection Jl. Tanjung Duren 3 Raya – Jl. Raya Pasar Minggu has passed the second geometric distance intersection. With the existence of this problem it is necessary to invetigate the level of service at both intersection. Method used in this research is conducted by the Indonesian Highway Capacity Manual (MKJI 1997). The captured data is the number of vehicles passing through each intersection signal timing and geometric intersection. This research show that the level of service to the intersection of Jl. Raya Pasar Minggu – TMP Kalibata of periode in the morning and afternoon is D and afternoon is C, while for the intersection. Jl. Duren Tiga Raya –Jl. Raya Pasar Minggu in the morning periode is D and in the afternoon is C. To improve the level of service at the second intersection simulated by varyng the green time of each intersection to obtain the best level of service intersection. Based on the simulation, the optimum level service in the morning period is C, at both intersection of Jl. Raya Pasar Minggu – TMP Kalibata and Jl. Duren Tiga Raya –Jl. Raya Pasar Minggu. Key word :Traffic, geometric intersection, level of service, MKJI 1997.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIDN/NIDKEmail
Thesis advisorTambunan, EfendyUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Subjects: TECHNOLOGY
Divisions: FAKULTAS TEKNIK > Teknik Sipil
Depositing User: Mr Novan Arbi
Date Deposited: 02 Oct 2024 08:09
Last Modified: 02 Oct 2024 08:09
URI: http://repository.uki.ac.id/id/eprint/17206

Actions (login required)

View Item View Item