Narida, Marshelia Gloria and Damayanti, Angel and Hutabarat, Leonard F. and Satnyoto, Andaru and Oktavian, Alif and Septiyana, Iyan (2024) Pengembangan Kompetensi Pemasaran Digital bagi Wirausaha Kelompok Buruh Migran dan Keluarganya. Prapanca Jurnal Abdimas, 4 (1). pp. 9-22. ISSN 2774-8774
Text
PengembanganKompetensiPemasaranDigital.pdf Download (982kB) |
Abstract
Serikat Buruh Migran Indonesia (SBMI) adalah sebuah organisasi yang mewakili kepentingan buruh migran Indonesia. SBMI bertujuan untuk memperjuangkan hak-hak buruh migran di Indonesia, melindungi mereka dari eksploitasi, serta meningkatkan kondisi kerja dan kesejahteraan mereka. Serikat Buruh Migran Indonesia (SBMI) melalui Pembelajaran pengembangan sistem akuntansi, manajemen promosi, pemasaran digital, dan pengembangan produk inovatif kelompok ekonomi berbasis digital diharapkan menjadi peluang yang baik untuk dapat meningkatkan ekonomi pribadi dan keluarga. Tim Pengabdian kepada masyarakat (PkM) UKI berkolaborasi dengan Tim PkM dari Universitas Pasundan berinisiatif melakukan sosialisasi dan pelatihan untuk serikat buruh migran di Sukabumi, Jawa Barat. Tim PkM memberikan fokus pelatihan pemanfaatan aplikasi E-Commerce dan Aplikasi media sosial Tik-Tok untuk memasarkan produk setiap peserta. peserta juga melakukan praktik langsung pemasaran produk pada aplikasi E-Commerce dan Tik-tok. Setelah melalui proses pelatihan langsung, peserta kemudian mengisi post test dan terdapat kemajuan yang signifikan dengan nilai 97% peserta telah mengetahui konsep pemasaran menggunakan E-commerce dan Tik-Tok. Pada penutupan sosialisasi dan pelatihan, Tim PkM UKI memberikan akun sosial media dan juga no. Handphone kepada peserta untuk mempermudah komunikasi ketika peserta bertanya dan membutuhkan bantuan untuk pemasaran produk. Kata Kunci: Pemasaran, Digital, Buruh, Migran. / The Indonesian Migrant Workers Union (SBMI) is an organization that represents the interests of Indonesian migrant workers. SBMI aims to advocate for the rights of migrant workers in Indonesia, protect them from exploitation, and improve their working conditions and welfare. Through the learning and development of accounting systems, promotion management, digital marketing, and innovative product development for digital-based economic groups, the Indonesian Migrant Workers Union (SBMI) is expected to provide a good opportunity to enhance personal and family economics. The Community Service Team (PkM) from Fisipol UKI collaborated with lecturers from Pasundan University to initiate the socialization and training for migrant worker unions in Sukabumi, West Java. The PkM team focused on training participants in utilizing E-Commerce applications and the Tik-Tok social media application to market their products. Participants also engaged in direct practice of marketing products on E- Commerce and Tik-Tok applications. After undergoing direct training, participants then completed a post-test, showing significant progress with 97% of participants understanding the concept of marketing using E-Commerce and Tik-Tok. At the conclusion of the socialization and training, the UKI PkM Team provided social media accounts and phone numbers to participants for easier communication when they have questions or need assistance with product marketing. Keywords: Keywords consist of two to five relevant words/phrases seperated with semicolon
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | SOCIAL SCIENCES SOCIAL SCIENCES > Commerce SOCIAL SCIENCES > Management |
Depositing User: | Mr Sahat Maruli Tua Sinaga |
Date Deposited: | 27 Mar 2024 07:08 |
Last Modified: | 04 Oct 2024 10:49 |
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/14220 |
Actions (login required)
View Item |