Simatupang, Masda Surti and Peter, Ramot and Wiannastiti, Melania (2023) Online Learning Varieties As Efforts To Increase Students’ Reading Motivation. Jurnal Dinamika Pendidikan, 16 (2). pp. 172-186. ISSN 2620-3952
Text
ONLINELEARNINGVARIETIES.pdf Download (1MB) |
Abstract
The Coronavirus disease 2019 (Covid-19) became a pandemic in March 2020. As the impact, the learning activities experienced a shift from traditional learning methods to technology-based or online learning. The shifting forces the students and instructors to adapt to new things. This study aims to determine how various learning activities in English reading class motivate students and to determine students’ motivation in English reading class. This study involved 22 students from Universitas Kristen Indonesia in Jakarta utilizing experimental research using three strategies of teaching reading. This research recommended three activities that motivated the students to participate actively in class. The three activities include implementing online reading tests, assigning reflective reading, and presenting the summary of journal articles. The three different teaching reading strategies increase students’ motivation to trigger their enthusiasm to participate consistently in every activity. The research suggests that various ways of teaching academic reading are necessary since students feel contented. This study implies that it provides alternative strategies for teaching reading applicable in all reading classes, mainly to university students. Keywords: article presentation, English studies, motivation, online learning, reflective reading Penyakit virus korona (Covid-19) menjadi pandemi dimulai pada Maret 2020. Dampaknya, kegiatan pembelajaran mengalami pergeseran dari metode pembelajaran tradisional ke pembelajaran berbasis teknologi atau daring. Pergeseran tersebut memaksa mahasiswa dan dosen untuk beradaptasi dengan hal-hal baru. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana berbagai kegiatan pembelajaran di kelas daring membaca bahasa Inggris memotivasi siswa. Penelitian ini melibatkan 22 mahasiswa dari Universitas Kristen Indonesia di Jakarta dengan menerapkan penelitian eksperimen dengan menggunakan tiga strategi pengajaran membaca. Penelitian ini merekomendasikan tiga kegiatan yang memotivasi siswa untuk berpartisipasi aktif di kelas. Ketiga kegiatan tersebut meliputi pengajaran dengan pemberian tes membaca online, melakukan membaca reflektif, dan mempresentasikan ringkasan artikel jurnal. Ketiga strategi pengajaran membaca yang berbeda tersebut diharapkan meningkatkan motivasi siswa untuk memicu semangat mereka untuk berpartisipasi secara konsisten dalam setiap kegiatan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa berbagai cara mengajar membaca akademik diperlukan karena siswa merasa senang jika mereka diberikan beberapa kegiatan membaca yang berbeda-beda. Studi ini menyiratkan bahwa hasil penelitian ini memberikan tiga pilihan strategi pembelajaran untuk mengajar membaca yang dapat diterapkan di semua kelas membaca, terutama untuk mahasiswa. Kata kunci : kajian bahasa Inggris, membaca reflektif, motivasi, pembelajaran online, presentasi artikel
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | EDUCATION LANGUAGE AND LITERATURE |
Depositing User: | Mr. Admin Repository |
Date Deposited: | 07 Dec 2023 07:33 |
Last Modified: | 07 Dec 2023 07:33 |
URI: | http://repository.uki.ac.id/id/eprint/13092 |
Actions (login required)
View Item |